dohányzás leszokás terhesnők gyerekre sokkal károsabb cigaretta

dohányzás leszokás terhesnők gyerekre sokkal károsabb cigaretta


Az első időkben még gyakran álmodtam is róla. Azóta lassan négy év telt el, de néha még most is eszembe jut, hogy mi lenne, ha “megtenném”, ha újra rágyújtanék. Ilyenkor ránézek a gyerekeimre (végiggondolom például, hogy nagyon szomorú lennék, ha ők is dohányoznának), és inkább elrágcsálok egy sárgarépát. Írja egy kismama.

Hazudnék, ha azt mondanám, hogy soha nem is kívántam meg. Az első időkben még gyakran álmodtam is róla. Azóta lassan négy év telt el, de néha még most is eszembe jut, hogy mi lenne, ha “megtenném”, ha újra rágyújtanék. Ilyenkor ránézek a gyerekeimre (végiggondolom például, hogy nagyon szomorú lennék, ha ők is dohányoznának), és inkább elrágcsálok egy sárgarépát. Ez az a pillanat, amikor nem érdemes azzal áltatnunk magunkat, hogy “egy szál cigi nem is olyan veszélyes”. Jusson eszünkbe ilyenkor milyen nehéz a dohányzás leszokás.A szülők – természetesen főleg az édesanya – dohányzása fokozottan káros a magzat és később a gyermek egészségére. Ajánlott a teherbeesés előtt kb. 1 évvel leszokni a füstölésről, de mindenképpen csökkenteni kell az elszívott cigaretták mennyiségét, mert kb.1 évre van szükség ahhoz, hogy a nikotin kiürüljön a szervezetből. Ráadásul a nikotin és a széndioxid szervezetben való jelenléte csökkenti a teherbeesés esélyét is.
Tudományos kutatások bizonyítják, hogy a dohányzó nők átlagosan két hónappal később esnek teherbe, mint nem dohányzó társaik. A terhesség alatti rendszeres dohányzás bizonyítottan kis súllyal való születéshez, valamint koraszüléshez is vezethet. Ennek az oka az, hogy a szervezetben keletkezett méreganyagok gátolják a méhlepény működését, így az nem tud a magzat számára ideális mennyiségű táplálékot juttatni. Ugyanezért gyakoribb a légzésbénulásos csecsemőhalálozás is. Egyes kutatók szerint a többek között a terhesség alatti dohányzás is okolható a csökkent értelmi képességgel való születésért, valamint – nagyobb gyermekek esetében – a tanulási nehézségekért is.


A szoptatás alatt is feltétlenül kerülendő a dohányzás, hiszen a nikotin átjut a tejbe, és tovább károsítja a baba egészségét. Ugyanakkor nem árt, ha az apukák is időben nekikezdenek a leszokásnak: a passzív dohányzás nem kevésbé káros a kisgyermekek egészségére. Súlyos asztmás állapotot, rossz vérkeringést, hörghurutot és tüdőgyulladást eredményezhet. Gyakran okoz szem- és szaglószervi gyulladást is. Sok háztartásban a gyerekek kavargó dohányfüst mellett nőnek fel. Sajnos a rossz példa azt eredményezheti, hogy később a gyerekek is dohányozni fognak.

Az ENSZ egészségügyi világszervezete (WHO) riasztó statisztikája szerint a jelenlegi tendenciák alapján a dohányzás okozta betegségben fog meghalni 250 millió ma élő gyermek. A kutatások azt mutatják, hogy a dohányzás okozta veszélyeztetettség jelentősen nagyobb, mint azt korábban gondolták. Tartós dohányzás esetén a dohányosok halálozási aránya mintegy háromszor akkora, mint a nem dohányosoké. Azoknak, akik serdülőkorban kezdik el a dohányzást, és utána is rendszeresen rágyújtanak, átlagosan 50 százalék esélyük van arra, hogy a dohányzás következtében kb. 22 évvel megrövidüljön a várható élettartamuk.
A dohányzás mintegy 25 betegség ismert vagy valószínű oka. Ismert tény, hogy a tüdőrák legfőbb okozója.
Kevésbé ismert, de ugyanolyan tény azonban, hogy ez a szenvedély még több halálos áldozatot szed egyéb betegségeken keresztül, beleértve a szervezet egyéb rákos betegségeit, szívbajt, szélütést, ödémát és egyéb krónikus betegségeket. Talán, ha ezt végiggondolja, és folyamatosan a szem előtt tartja, amikor épp nyúlna a cigaretta után, könnyebb lesz leszokni róla.

Adjon magának pár hetet, és válassza ki a napot, amikor megfelelő körültekintéssel elkezdi a dohányzás leszokást (azt is figyelembe véve, hogy a hormonális változások miatt a menstruációt megelőző egy-két hétben sokkal nehezebb letenni a cigarettát, mint utána).
Javaslom, próbálja ki az alábbi önnevelő technikákat: Tanulmányozza dohányzási szokásait két héten át. Írja le, mikor akar rágyújtani, milyen erős a késztetése, és melyek azok a körülmények, amelyek szinte megkövetelnek egy cigarettát.


Bármilyen nehéz, késleltesse a rágyújtás pillanatát. Próbálja minél hosszabbra nyújtani a két cigaretta közötti időt. Minden cigarettát csak a feléig szívjon el. Tornázzon, mozogjon sokat, mert a testmozgás csökkenti a stresszt, energiát fejleszt, és serkenti az emésztést. A két hét elteltével ne gyújtson rá, viszont próbáljon meg legalább nyolc pohár vizet meginni egy nap, hogy kimossa szervezetéből a dohányzás miatt felhalmozódott mérgeket. Sok dohányos különböző rituálékkal köti össze a rágyújtást – kávézás vagy sörözés közben, egy jó nagy evés után jólesik rágyújtania. Az efféle alkalmakat bizony ki kell iktatni a dohányzás leszokás első néhány napján.


Nem árt tudni, hogy mind a koffein, mind a vércukor hiánya nikotinéhséget okoz. A dohányzás leszokás sokszor azért nehéz, mert alacsony a vércukorszintje. Ezért egyen gyakrabban, és kevesebbet. Mivel a nikotin serkenti az emésztést, amely hatás a leszokás után hiányozhat, ezért iktasson az étrendjébe rostban és ásványi anyagokban gazdag elemeket. A dohányzás szenvedélybetegség, és erős testi-lelki függést okoz, ezért előfordulhat, hogy nem sikerül segítség nélkül leszoknia róla.
A várt eredmény érdekében nyugodtan forduljon pszichológushoz, vagy vegyen igénybe recept nélkül is kapható, leszokást segítő eszközöket. Mindenesetre ahogy mondani szokás: a dohányzás leszokás, minden pénzt megér.