dohányzás leszokás, dohányzás leszoktatás tippek, dohányzás ártalmai, dohányzás elvonási tünetek,

dohányzás leszokás, dohányzás leszoktatás tippek, dohányzás ártalmai,cigi elvonási tünetek


A
dohányzás miatt a férfi elvesztette minden önbecsülését. Itt ez az apróság, és ő még ezt sem képes megtenni: nem tud leszokni a dohányzásról. Értéktelennek látta magát. Úgy érezte, ő a világ leghitványabb embere. Megvetette saját magát. Aztán eljött hozzám.

– Mit tegyek? – kérdezte – Hogyan szokhatnék le a dohányzásról?
– Senki sem tud leszokni – válaszoltam.
– Ezt be kell látnia. A leszokás nem elhatározás kérdése. A dohányzás betört szokásai világába, és ott gyökeret vert. Harminc év hosszú idő. A szokás beépült az ön testébe,szervezetének kémiájába – lénye szerves részévé vált. Hiába vette a fejébe, hogy leszokik: a fej ehhez már kevés. Az elme önmagában tehetetlen; belefog dolgokba, viszont nem tudja egykönnyen abbahagyni őket.
Ha egyszer elkezdte és ilyen sokáig gyakorolt, nagy jógi vált magából:
harminc éves gyakorlatra tett szert a dohányzás terén. Az egész folyamat gépiessé vált – most „gépietlenítenie” kell.
– Hogy érti azt hogy „gépietleníteni”?
– kérdezte.
És pont ez az, amiről a meditáció szól: „gépietleníteni”.
– Egy dolgot tegyen – mondtam -, felejtse el a dohányzás leszokást. Nem kötelező a dohányzás leszokás. Harminc évig dohányzott, és még él. Persze szenvedett, de már ehhez is hozzászokott. Mi történik, ha pár órával előbb hal meg, mint egyébként? Mit fog tenni ezután? És mit tett eddig? Szóval mi itt a lényeg? Az, hogy hétfőn, kedden, vagy netán szombaton hal-e meg, idén vagy egy másik évben – mit számít az?
– Igen, igaz. Nem számít.
– Felejtse el. Egyáltalán ne akarjon a dohányzásról leszokni. Inkább próbálja megérteni a dolgot. Úgyhogy legközelebb csináljon belőle meditációt.
– Meditációt a dohányzásról leszokásról? – csodálkozott.
– Igen – feleltem. – Ha a zen buddhisták csinálhatnak meditációt a teaivásból, és számukra ez egy szertartás, maga miért ne tehetné ugyanezt a dohányzásról leszoktatásról? A dohányzás épp olyan szép meditáció lehet.
– Miket beszél?! – kérdezte döbbenten, majd szeme felcsillant. –
Meditáció? Mondja már, olyan kíváncsi lettem! Ekkor elmondtam, mi a teendője.
– Egy dolga lesz. Amikor előhúzza zsebéből a csomag cigarettát, tegye ezt lassan. Élvezze, amit csinál. Nem kell sietni. Legyen tudatos, éber. Vegye elő a paklit lassan, teljes éberséggel. Aztán vegyen ki egy szál cigarettát teljes éberséggel, lassan – nem úgy mint eddig, kapkodva, figyelmetlenül, gépiesen. Majd ütögesse hozzá a cigarettát a dobozhoz – de nagyon éberen. Figyelje a hangot. Ahogy a zen szertartás résztvevői figyelnek, amikor a szamovár sípolni kezd és a tea forrásba jön… és az az aroma. Szagolja meg a cigarettát, szívja be ezt a bódító illatot.
– Mit mond? – kérdezte döbbenten –
A bódító illatot?
– Igen, bódító ez az illat. A dohány épp oly isteni, mint a Földön bármi.
Szagolja meg – ez Isten illata.
– Mondja, maga tréfál?! Hol itt a dohányzás leszokás meditáció?
De nem, nem tréfálok. Még amikor tréfálok, akkor sem tréfálok. Én mindig komolyan beszélek.
– Most vegye a szájába a cigarettát teljes éberséggel, gyújtsa meg teljes éberséggel. Élvezze ki a cselekvés dohányzás minden mozzanatát, minden apró mozzanatot, s aprózza el a dolgot
amennyire csak tudja, hogy egyre éberebbé válhasson. Aztán jön az első szippantás: Isten, füst alakjában.
Ahogy a hinduk mondják: Annam Brabm – az Étel Isten. A füst miért ne lehetne az? Minden Isten. Szívja be mélyen a füstöt: ez egy pránajám. A dohányzás leszokás új kor, új jógáját adom most át önnek. Majd fújja ki a füstöt, lazítson, és újabb szippantás. Ne kapkodjon. Ha ezt meg tudja csinálni, meg fog lepődni:
hamar rájön, mekkora baromság ez az egész. Nem azért, mert
mások annak tartják, nem azért, mert mások azt mondják, hogy ez rossz. Majd meglátja. És nemcsak az eszével fogja látni. Lényének egészéből jön a felismerés. Aztán egy napon, ha a szokás abbamarad, hát abbamarad – ha nem, hát nem. Kár ezen aggódnia. Három hónap múlva a férfi megint eljött:
– Abbamaradt – mondta.
-Jó – mondtam -, akkor most próbálja meg ezt más dolgokkal is. Ebben áll a titok nyitja: „gépietlenítés”; tudatossá tenni a gépies folyamatokat. Ha sétálsz, sétálj lassan, éberen. Ha nézelődsz, nézelődj lassan, éberen. S a fákat zöldebbnek látod majd, mint azelőtt, s a rózsát rózsábbnak, mint azelőtt valaha. Figyelj! Valaki beszél, fecseg: hallgasd, hallgasd éberen. Ha
beszélsz, beszélj éberen, figyelmesen. Légy tudatos ébredésed minden pillanatában.