cigaretta leszokás tippek, dohányzás leszokás, dohányzás leszokási tippek, cigaretta ártalmas hatásai,

cigaretta leszokás tippek, dohányzás leszokási tippek, cigaretta ártalmas hatásai,

“A beteg azzal teheti legtöbbet a saját egészségéért, ha abbahagyja a dohányzást. Az orvos azzal tehet legtöbbet betege egészségéért, ha segít neki ebben.” Sir John Crofton

 Jól kontrollált epidemiológiai és klinikai vizsgálatok bizonyítják, hogy a cigaretta a legfontosabb kiküszöbölhető tényező,amely kedvezőtlenül befolyásolja az emberek egészségi állapotát.
HOGYAN BEFOLYÁSOLJA A DOHÁNYZÁS A HALÁLOZÁST?

1. A cigaretta okozza a tüdőrák halálozás 90%-át, az ISZB halálozás 40%-át, a
COPD halálozás 85%-át.
2. Magyarországon évente mintegy 30.000 ember hal meg a dohányzás

következtében.
3. A dohányzás következtében 35 és 65 éves koruk között meghaltak életét a

cigaretta 21 évvel rövidíti meg.
A dohányzás abbahagyása már rövid idő alatt kedvezően befolyásolja az
egészségi állapotot, csökkenti a halálozást és javítja az életminőséget.

Miért a háziorvos?
A dohányosok többsége foglalkozik a leszokás gondolatával
Legtöbbjük életében egyszer vagy többször különböző hatásokra meg is próbálja
letenni a cigarettát.
Az egyik legfontosabb ilyen hatás lehet a háziorvos tanácsa, segítsége.

A háziorvos abban a különleges helyzetben van, hogy találkozik a legtöbb dohányos
emberrel. A dohányosok 80%-a évente legalább egyszer felkeresi háziorvosát – akár
panaszok miatt, akár valamilyen igazolásért (pl. jogosítvány meghosszabbítása, stb.)

Külföldi tapasztalatok szerint a dohányosok legalább 5%-a abbahagyja a
cigarettázást, ha azt a háziorvos tanácsolja és átad neki egy tájékoztató kiadványt,
jelzi, hogy később érdeklődni fog, hogy dohányzik-e.
A sikeres intervenció alapfeltétele, hogy az orvos bízzon önmagában, abban, hogy
valóban tud segíteni a betegnek a cigaretta elhagyásában. Éreztetnie kell a beteggel
is, hogy bízik benne, bízik a sikerében, abban, hogy képes megszabadulni a
dohányzástól és mindig számíthat az orvos segítségére.
Mit tegyen a háziorvos, ha segíteni akar betegének a cigaretta elhagyásában?
A dohányzás abbahagyása a legtöbb esetben nem “egyszeri esemény”, hanem
hosszú, esetleg több évig tartó folyamat (3. ábra). Ennek minden szakaszában másmás
módon segítheti elő az orvos a “továbblépést” és a végső cél – a cigaretta teljes

1. ÉRDEKLŐDJÖN! Kérdezze meg minden betegétől, hogy dohányzik-e és a dohányzásra vonatkozó
adatokat rögzítse a dokumentációban.

2. TÁJÉKOZTASSON!
Mondja el a dohányos betegnek, hogy az ő egészségére – betegségére milyen
hatással van a cigaretta és milyen kedvező hatás várható a dohányzás
abbahagyásától.

3. TANÁCSOLJON – SEGÍTSEN!
Javasolja a cigaretta teljes elhagyását és ajánlja fel ehhez segítségét

4. KÍSÉRJEN FIGYELEMMEL! Ne hagyja “elaludni” a kérdést, időről-időre térjen vissza rá.

5. MUTASSON PÉLDÁT! Ne dohányozzon és a rendelőben-váróban teremtsen dohányzásmentes
környezetet..

1. A dohányzási szokások kikérdezése és dokumentálása
Kérdezze meg és jegyezze fel, hogy a páciens mióta cigarettázik
naponta hány cigarettát szív el megpróbált-e már korábban leszokni
szeretné-e most abbahagyni a cigarettázást. (Melléklet: “Dohányzási karton”)

A NIKOTINFÜGGŐSÉG MÉRTÉKÉNEK MEGÁLLAPÍTÁSA
Felébredés után mennyi idővel gyújt rá az első cigarettára?
10 percen belül – erős • 10 – 30 perc között – közepes • 30 percen túl – gyenge
nikotinfüggőség •

NÉHÁNY GYAKORLATI TANÁCS
Tervezze meg előre, hogy melyik lesz az első “cigimentes” nap. Válasszon ki egy
nyugodtabb időszakot (szabadság, hétvége), amikor előreláthatóan kevesebb
izgalom éri.
A fokozatos csökkentés ritkán vezet el a teljes absztinenciához – egyszerre hagyja
el a cigarettát.
Kérje meg barátait, családtagjait, hogy legyenek segítségére: viseljék el, ha
átmenetileg feszültebb, ingerültebb lesz.
Kerülje a “veszélyes helyzeteket” – cigarettázó barátok társaságát, kávézást,
szeszes-italt, stb.

• Gondolja végig egy napját, melyek azok az alkalmak, helyzetek, amikor
“törvényszerűen” rá szokott gyújtani (pl. reggeli kávéhoz, étkezés után,
autóvezetés közben…). Előre tervezze meg, hogy ezekben a helyzetekben hogyan
fogja elkerülni a rágyújtást. A reggeli kávé helyett igyon teát vagy gyümölcslevet,
az étkezés befejezése után azonnal álljon föl az asztaltól és csináljon valamit
(szedje le az asztalt, mosson fogat), vezetés közben tartson az ajkai között egy
használatlan cigarettaszipkát …
A cigaretta elhagyásának napján távolítson el környezetéből mindent, ami a
cigarettára emlékezteti: hamutartók, stb. Takarítsa ki a lakást, mossa ki a
függönyöket, takarítsa ki autóját.

• Együtt könnyebb! – Ha házastársa, partnere is dohányzik, hagyják egyszerre abba.
Többet takarítanak meg és segíteni tudják egymást.
Sok volt dohányos egyik napról a másikra, minden segítség nélkül tette le a
cigarettát – rendszerint valamilyen sokkoló esemény hatására (az első infarktus,
tüdőrákban meghalt barát vagy rokon…) A sikertelen kísérletek, a gyakori visszaesés
azonban jelzik, hogy nem könnyű szakítani a cigarettával.
A dohányzás abbahagyását leginkább a nikotinhoz történő hozzászokás, a
nikotinfüggőség nehezíti meg – ugyanis a cigaretta elhagyásakor rendszerint
nikotinmegvonási tünetek jelentkeznek. Ezek általában átmenetiek – egy – két héttől
néhány hónapig tarthatnak – , de nagyon kellemetlenek.

NIKOTINMEGVONÁSI TÜNETEK
Feszültség – A cigaretta utáni sóvárgás – Ingerlékenység – Nyugtalanság – Fejfájás
Emlékezetzavar – A koncentrálóképesség romlik – Alvászavar
Gastrointestinalis tünetek

FARMAKOTERÁPIA A CIGARETTA ELHAGYÁSÁBAN
A nikotinmegvonási tünetek kiküszöbölése vagy mérséklése jelentősen megkönnyíti
a dohányzás abbahagyását. Erre a célra nikotinpótló készítményt vagy bupropiont
lehet alkalmazni. A nikotinpótló készítmények közül Magyarországon törzskönyvezett
és gyógyszertárban vény nélkül kapható a nikotinos tapasz és a nikotinos rágógumi.
Alkalmazásuk ajánlott időtartama három hónap: a nikotint fokozatosan csökkenő
adagban alkalmazzuk. A nikotinpótlás megkezdésével egyidejűleg teljesen el kell
hagyni a cigarettát.

A bupropion vényköteles gyógyszer.
Nikotinos tapasz (Nicotinell TTS 10, 20, 30 illetve NiquitinCQ 1, 2, 3)
Csomagolás: 7 darab tapasz (egy heti adag) dobozonként. A Micotinell TTS
elnevezésében lévő számjegy a tapasz felületének nagyságát jelöli cm2 -ben. A 30-
as tapasz ból 21 mg, a 20-asból 14, a 10-esből 7 mg nikotin szívódik fel a bőrön
keresztül 24 óra alatt. Ugyanezt a NiquitinCQ esetében az 1, 2, és a 3 jelöli. A 30-
ast illetve az 1-est akkor alkalmazzuk, ha a napi cigarettaszám 20 fölött van. Ilyenkor
négy hétig 30-as (1-es), négy hétig 20-as (2-es) majd négy hétig 10-es (3-as) tapasz
javasolt. Napi 20 vagy ennél kevesebb cigaretta esetén 20-as (2-es) tapasszal
kezdjük a kezelést és hat-nyolc hét után térünk át 10-es (3-as) tapaszra. A tapasz
alkalmazását reggel célszerű kezdeni: sima, száraz, nem zsíros és nem szőrös
bőrfelületre kell felhelyezni (pl. a felkarra). Felhelyezéskor kb. 10 mp-ig tenyérrel
erősen a bőrre kell nyomni, így a tapasz “vízálló” lesz: lehet vele fürödni, zuhanyozni,
akár úszni is. Nagy melegben előfordul, hogy a verejték “leemeli” a tapaszt a bőrről,
ilyenkor ragtapaszcsíkkal lehet rögzíteni. A tapaszt 24 óránként kell újra cserélni, a
helyét lehetőleg váltogatni kell, hogy kevésbé ingerelje a bőrt.

Nikotinos rágógumi (Nicotinell, Nicorette)
Csomagolás: Nicotinell 12 vagy 48 darab, Nicorette 105 darab dobozonként. A
nikotinos rágógumi mentolos és gyümölcsös ízesítéssel is kapható (enélkül elég
furcsa az íze), darabja 2 mg nikotint tartalmaz. Alkalmazási javaslat: akkor kell
elkezdeni rágni, ha a páciens úgy érzi, hogy rá kellene gyújtania. (Praktikus tanács:
tartsa ott, ahol előzőleg a cigarettát szokta). Nagyon lassan kell rágni! Két harapás
után 3-4 percre tegye félre a “pofazacskójába”, majd ismét harapjon rá kettőt, megint
tegye félre – ezt a rágási módon folytassa 30-45 percig: ennyi idő alatt szabadul ki a
nikotin a rágógumiból. (Folyamatos rágás esetén kellemetlen tünetek jelentkeznek:
csípi a nyelvet, a száj nyálkahártyáját, kaparja a torkot, nyelőcső-gyomorégést,
hányingert okoz. Ha ilyet tapasztal, kb. 10 percre szakítsa meg a rágógumi rágását).
Az átlagos igény napi 6-8 darab, napi 10-nél többet lehetőleg ne használjon el a
páciens. Hat hét után tudatosan kezdje el csökkenteni a napi rágógumi-mennyiséget
(ez rendszerint már hamarabb spontán megtörténik) és három hónap elteltével
hagyja abba.

Tapasz vagy rágógumi? Mikor melyiket javasoljuk?
Mind a kétféle készítmény eredményesen alkalmazható a nikotinmegvonási tünetek
kiküszöbölésére. A tapasz előnye, hogy naponta egyszer kell felhelyezni, egész nap
nem kell vele foglalkozni és 24 órán keresztül viszonylag egyenletes nikotin
vérszintet biztosít. A rágógumi előnye, hogy a rágyújtással járó manuális-orális
ingereket helyettesítheti. A rágógumit leggyakrabban fiataloknak , nem túl erős
dohányosoknak ajánljuk. Sokszor naponta 4-5 darab rágógumi elegendőnek
bizonyul, így mérsékelhetjük a bevitt nikotin mennyiségét. Egy másik alkalmazási
terület a nagyon erős dohányosok (napi 40 vagy még több cigaretta), akiken esetleg
a 30-as tapasz sem csökkenti eléggé a nikotinmegvonási tüneteket. Ilyenkor egy-egy
rágógumival “rásegítve” elérhetjük célunkat.

Bupropion 150 mg retard tabletta
A bupropiont Észak-Amerikában eredetileg antidepresszánsként alkalmazták és
ennek során tapasztalták, hogy csökkenti a rágyújtási kényszert, mérsékli a
nikotinmegvonási tüneteket, megkönnyíti a cigaretta elhagyását. Alkalmazásának
javasolt időtartama 7 – 9 hét. A kezdő adag napi 150 mg három napon keresztül,
majd napi 2 x 150 mg (reggel és este), két bevétel között legalább 8 órának kell
eltelnie. A dohányzást a második héten célszerű abbahagyni. Szükség esetén a
bupropion és a nikotinpótlás együtt is alkalmazható. (Magyarországon bupropion
hatóanyag-tartalmú gyógyszer csak depresszió indikációval van törzskönyvezve.)

Mellékhatások
Nikotinos tapasz: bőrpír, viszketés, urticaria, alvászavar (ilyen esetben célszerű a
tapaszt este lefekvéskor levenni). Nikotinos rágógumi: égő-csípő érzés a nyelven,
szájban, garatban, nyelőcső-, gyomorégés, hányinger, csuklás. Mindkét készítmény
esetében: szívdobogás, szédülés, extrasystole. Bupropion: fejfájás, szájszárazság,
émelygés, álmatlanság, szédülés, bizonytalanságérzés, a görcskészség fokozódása
(ez utóbbi dózisfüggő, ezért a javasolt napi adagot nem szabad túllépni és a két
tabletta bevétele között a 8 órás intervallumot be kell tartani). Az alvászavar
megelőzhető, ha a napi második tablettát nem későn veszi be a páciens.

Ellenjavallatok
Nikotinos készítmények: gyomorfekély, 3 hónapnál frissebb szívinfarktus, instabil
angina pectoris, klinikailag releváns szívritmuszavar, terhesség, szoptatás. A tapasz
nem alkalmazható szisztémás bőrbetegség, a rágógumi kivehető fogpótlás esetén.
Bupropion: a kórelőzményben görcsökkel járó betegség (pl. epilepsia), korábbi
koponyasérülés, fokozott görcskészség, agydaganat, bulimia, anorexia nervosa,
oralis vagy injekciós kezelésre szoruló diabetes mellitus. Nem alkalmazható MAOgátló
gyógyszerrel együtt – a bupropion a MAO gátló elhagyása után legkorábban 14
nap elteltével adható.

4. Kísérje figyelemmel a beteg dohányzásának alakulását
A cigaretta elhagyásának kérdésére ismételten vissza kell térni. Ha a beteg még
nem érzi magát felkészültnek a dohányzás abbahagyására, nem szabad hagyni,
hogy elaludjon a kérdés. Ha abbahagyta a cigarettázást, dicsérni kell, bátorítani,
átsegíteni a nehezebb időszakokon. Ha visszaesett, biztatni kell, hogy újra próbálja
meg (a legtöbb ex-dohányosnak nem az első próbálkozásra sikerült leszoknia!).

Kívánatos, hogy az orvos ebbe a tevékenységbe vonja be munkatársát
(egészségügyi szakdolgozó) is. Ezzel részben tehermentesítheti önmagát.
Rábízhatja a dohányzási szokások kikérdezését, feljegyzését (dokumentáció). Jó, ha
az orvossal történt megbeszélés után még a nővér is beszélget a kérdésről a
pácienssel -így kiderülhet, ha esetleg valamit nem értett meg, nem világos, hogy mik
a teendői, stb. Sok beteg könnyebben kommunikál a nővérrel mint az orvossal,
jobban megnyílik előtte, jobban megérti a “nyelvét”.
A testsúlygyarapodás veszélye
Közismert, hogy a dohányzás abbahagyásával gyakran jár együtt
testsúlygyarapodás és ez sokakat visszatart a cigaretta elhagyásától (főként nőket).
A legtöbb esetben 2-3 kg hízást nem lehet elkerülni (sok kórosan lesoványodott
dohányosnak ez előnyös is), az ennél nagyobb testsúlygyarapodás viszonylag egyszerűen megelőzhető. Nincs szükség koplalásra, különleges étrendre, csak a következő két szabályt kell betartani:

1. Nem szabad nassolni, csak étkezési időben szabad enni.
2. Nem szabad jóllakásig enni, akkor kell abbahagyni minden étkezést, amikor úgy
érzi, hogy már nem éhes, de még tudna enni.
Az éhségérzet csillapítására jól bevált módszer: egy púpozott evőkanál étkezési
búzakorpát keverjen el egy pohár sovány kefirrel vagy joghurttal, ez laktat és alig van
tápértéke és még az esetleg jelentkező székrekedésre is jól hat.

Forrás: Összeállította: Dr. Vadász Imre, color.oefi.hu