esport sportjátek, e-soprt játékos,

Vajon mi az oka annak, hogy előszeretettel nézünk másokat, miközben játszanak? Miért van akkora sikere a gamerek összecsapásának, hogy egy arénát is megtöltenek az érdeklődők? Képzeljünk el egy beszélgetést, amelyben két barát a tegnap esti meccs eseményeit tárgyalja. Miről folyhat a diskurzus? A csapattagokról, hogy ki milyen teljesítményt nyújtott, milyen hibái, kihagyott helyzetei és szép megmozdulásai voltak. Mi lett a meccs eredménye, csalódtunk-e kedvenc csapatunk veresége után, vagy éppen örültünk-e a győzelmüknek. Érdekes, hogy ez a beszélgetés két focirajongó között is megtörténhet, ugyanakkor olyan gamerek között is, akik egy adott videojáték meccseinek közvetítését nézték.

Mi is az e-sport?

Maga a fogalom korántsem új keletű, viszont az “e-sport” kifejezés mostanában kezdett el igazán népszerűvé, egyfajta címkéjévé válni annak a tevékenységnek, amelyet versenyszerű videojáték-használatnak vagy professzionális játéknak nevezünk. A versenyszerű videojáték-használók közösségei Dél-Koreában alakultak ki először, népszerűsége megalapozta a versengő csapatok kiemelkedését a gamerek közösségéből, és elindította annak a folyamatát, hogy ne csak Ázsiában, hanem a nyugati régiókban is egyre népszerűbb tevékenységgé váljanak.

esport sportjátek, e-soprt játékos,

Magyar e-sport játékos.

Ma már a világ minden táján élnek olyan játékosok, akik magukat professzionális játékosnak, e-sportolónak vagy pro gamernek nevezik. Egy összetettebb definíciója a jelenségnek úgy írja le az e-sportot, mint “a sporttevékenységek egy olyan fajtáját, amely közben a játékosok mentális és fizikai képességeiket a technológia segítségével fejlesztik” (Wagner, 2006). Egy másik megközelítés szerint az “e-sport egy alternatív realitás, vagyis az atléták elektronikusan kiterjesztett formában jelennek meg egy digitalizált sportolási közegben” (Hemphill, 2005). Mindkét definíció komplex jelenségként tekint az e-sportra, de a lényegét sikerül megragadniuk.

Ezt figyelembe véve két okból szokták megkérdőjelezni, hogy az e-sport sportnak minősíthető-e vagy sem. A kritériumok közül az első, vagyis

esport sportjátek, e-soprt játékos,

E-sport sportjátek aréna.  A magyar összes foci meccsen nincsenek ennyien!

az aktív, fizikai teljesítmény az e-sportolóknál nem feltétlenül teljesül, hiszen a játékosok nem az egész testüket használják a versenyek során, de például szem-kéz koordinációjuk, a gyors és finom mozgások, amelyekkel az adott játékban karakterüket irányítják, hosszas gyakorlás és stratégiai gondolkodás eredménye.

Fel tudunk hozni ellenpéldákat, hiszen gondoljunk csak bele: ahhoz, hogy egy versenyző végig tudjon ülni több órát és ugyanolyan egyenletes, jó teljesítményt produkáljon a meccseken, fizikailag is felkészültnek kell lennie. Nem véletlen, hogy sok professzionális játékos csapatának a fizikai edzést is beépítették a napi edzéstervébe, nemcsak az adott játék gyakorlását

Miért szeretünk más játékosokat nézni, ahogy játszanak?

Mint láthattuk, ahhoz, hogy az e-sport hivatalosan is sporttá válhasson, többek közt arra is szükség van, hogy legyen egy befogadóközege. A nézők, akik ismerik az adott játékot, tisztában vannak a játékmechanikákkal, szabályokkal, esetleg ők maguk is játékosok, csak nem olyan szinten, mint egy profi. Pont úgy, mint ahogy bármilyen más sportágnál is.

Például nekem világéletemben komoly nehézséget okozott, hogy megértsem, miért szeretik több százezren, sőt millióan az amerikaifoci-meccsek közvetítéseit. Néhány ismerősöm próbálta elmagyarázni nekem a szabályokat, de hiába jegyeztem meg őket, és ültem le velük egy meccset végignézni, az eufória érzése elmaradt. Hasonló ez a nem játékos és a gamer ismerősök között is. Biztos ti is tapasztaltátok, hogyha elkezdtetek áradozni egy LoL-meccsről egy barátnak, aki nem játszik, ködös és éretlenkedő tekintettel nézett vissza rátok. Ahhoz, hogy egy adott tevékenységet nézőként élvezni tudj, kellenek az alapismeretek a játékról, de emellett olyan motivációk is szükségesek, amelyek miatt ténylegesen végigülöd a meccseket, és élvezed is, amit látsz.

Dél-koreai kutatók mérkőzéseket nyomon követő nézők motivációt igyekeztek feltérképezni, arra a kérdésre keresve a választ, miért is nézünk játékokról közvetítést, amikor mi magunk is tudnánk az adott játékkal játszani. Érdemes megjegyezni azt is, hogy játékosként sem szeretünk minden játékműfajt. Ugyanígy az e-sport-közvetítéseket nem csak a laikusok tarthatják feleslegesnek és élvezhetetlennek. Sokszor gamerként is előfordulhat velünk, hogy például egy játék bajnokságának közvetítését élvezettel követjük nyomon, míg egy másikét képtelenek vagyunk. Pusztán csak azért, mert habár mindkét játékot ismerjük és értünk is hozzá, az egyiket szívesebben nézzük, ahogy mások játsszák, míg a másikkal inkább mi magunk szeretünk játszani.

Egy jó kommentátor növelni tudja az adott közvetítés élvezeti értékét.

bővebben 444.hu

error: Content is protected !!