Sok minden, amit a visszérről érdemes tudni

A vénás megbetegedések a felnőtt lakosságnak körülbelül  20 %-át érintik, közöttük több mint kétszer annyi nő van, mint férfi. A visszérbetegség, a vénák visszafordíthatatlan kitágulása, – a közhiedelemmel ellentétben nem időskori betegség. Gyakran már 20–25 éves korban is jelentkeznek a tünetek, de előfordulnak vénás problémákkal küzdő tizenévesek is,  de az idő múlása erőteljesebbé teszi a panaszokat. A visszerek kialakulásának hátterében ugyanis alapvetően egy örökletes hajlam áll, genetikai meghatározottság. Kezdetben még nincsenek konkrét látható jelei, inkább a boka , lábfej  megduzzadása hívja fel a figyelmet, hogy valami nincs rendben. Aztán fokozatosan láthatóvá válnak a kidudorodó erek,  majd a dagadás már nap közben is érezhetővé válik, nem csak estére, és  megjelenik a  vénák kékes, lilás elszíneződése. Az enyhe kezdeti panaszokkal sokan nem törődnek.. A kidudorodó vénákat a lábszáron inkább esztétikai hibának tekintik.  

Hogyan alakul ki a vénás megbetegedés?

 Az egészséges vénák akkor tudják megfelelően elszállítani a szövetekből az elhasznált vért a szív felé, ha  az érfal rugalmas, a vénabillentyűk meg tudják akadályozni a vér visszafelé áramlását. Természetesen ehhez a szív szívóereje, a vénafal megfelelő állapota is szükséges. Tehát  mindenféle keringési rendellenesség, a vénafal sérülése vagy a vénabillentyűk gyengesége is veszélyeztetheti a megfelelő vénás keringést. 

Mi idézheti elő a  kialakulását?  
A vénák kóros kitágulása, elsősorban  öröklött hajlam, alkati megbetegedés.
Közvetlen kialakulásában közre játszhat;

– a súlytöbblet
– kevés mozgás
– sok ülés
– sok egyhelyben állás
– nagy terhelés
– egyes betegségek (pl. trombózis, ízületi betegségek, érszűkület, bizonyos anyagcsere-betegségek/cukorbetegség)

 Hogyan segíthetünk otthon a tünetek csökkentésében, ha visszérrel küszködünk?
Általános napi életvitelnél érdemes betartani;

– a séta és a fizikai aktivitás serkenti az alsó végtagok keringését
– a  túlsúly felesleges terhet nyom a vénákra, ezért a fokozatos testsúlycsökkentés enyhítheti a visszeres panaszokat
– a lapos talpú cipő előnyösebb viselet, mint a tűsarkú cipő, mivel a lábszár izomzatát erőteljesebb működésre ösztönzi
– a combokon és a deréktájékon szűk ruházat gátolja az alsó testrészből érkező vér megfelelő áramlását
– a fáradt végtagok felpolcolása, a nap közben beiktatott kisebb szünetek során hasznos lehet
– kerülni kell a hosszabb ülést és egyhelyben állást. Ha ülő munkát végzünk 30 percenként álljunk fel
– kerüelndő a meleg termálfürdő
– ha gyulladt a visszér, jeges borogatással enyhíthetjük.

 Hogyan serkenthetjük még a láb vérkeringését? 
Célszerű naponta akár többször is  néhány lábgyakorlatot beiktatni;

 –  Ülés közben a lábakat kinyújtjuk és felemeljük a padlóról. A nagy ujjal körözzünk, miközben a lábfejeket kifelé majd befelé forgatjuk (30 másodpercig).
 –  Ugyanebben a helyzetben a lábszárat mozgassuk fel és le (30 másodpercig).
 –  Felállás, helyben járás. Felváltva álljunk lábujjhegyre, majd lassan ereszkedjünk vissza a sarokra (30 másodpercig).
 –  Helyezkedjünk el kényelmesen a széken, emeljük meg a lábunkat és a levegőben tízszer végezzünk kerékpározó mozdulatokat.
 –  Állásból hajlunk le, fogjuk meg a bokákat és húzzuk hátrafelé a lábakat.
 –  A fájdalmas, gyulladt  részekre jégkockákat is tehetünk.

Az otthoni kezelés eszközei a kompressziós pólya, közismert nevén fásli, az orvosi gyógyharisnya, mely mintegy helyettesíti az érfalak elvesztett feszességét.
Olyan krémet használjunk, amely vadgesztenye-kivonatot tartalmaz. Ennek hatóanyagai eltömítik a vénák falait, javítják a vérkeringést, csökkentik az ödémát.
Érdemes az étkezésre is oda figyelni;

– kerüljük a túl zsíros ételeket
– jó minőségű sót használjuk (pl:himalaya)
– igyunk 2-3 liter vizet naponta
– több zöldséget, gyümölcsöt fogyasszunk.

Milyen vitaminok, ásványi anyagok segíthetnek még?

A, C, D. E vitamin, Szelén, Halolaj kapszula, Hesperidin!

 A megelőzés fortélyai, a legfontosabb teendők: 

– Hordjunk puha, hajlékony talpú cipőt, és ragadjunk meg minden alkalmat a mozgásra, lábtornára. 
– Ülő munka mellett időnként szánjunk alkalmat kis lazításra, végezzünk légzőgyakorlatokat, mert annak szívóhatása is segít a vénás áramlást. 
– A terhesség idején óvjuk a lábunkat, ha dagadna, üljünk sokat feltett lábbal, ne adjunk esélyt a vénáknak, hogy kitáguljanak. 
– Nemcsak a várandósoknak érdemes kompressziós harisnyát, kényelmes cipőt hordani. Csak a gyógyászati segédeszközboltban kapható harisnyával lehet megfelelő hatást elérni. A harisnyát fekvő helyzetben kell felhúzni, mielőtt a vénák telítődnének. 
– Igyekezzünk az ideális testsúly elérésére és megtartására! 
– Kerüljük a hosszan tartó állást, cipekedést! A rendszeres könnyű sétanem megterhelő, inkább hasznos, mert a lábszárizmok ritmusos összehúzódása segíti a visszerek kiürülését, s így javítja az alsó végtagok keringését. Emellett előnyös sport az úszás is. 
– A visszérre hajlamosaknak kerülni kell a meleget, termálfürdőt, szaunát, mert melegben az erek kitágulnak, s így fokozódnak a visszérbetegség panaszai. Ezért a napozással is csak nagyon mértékkel szabad élni.  Amennyiben az otthoni ápolás nem bizonyul elegendőnek a visszeres lábak kezelésére, ne mulasszuk el orvosnak megmutatni és véleményt kérni a további kezelést illetően.

forrás: informed orvosi szakoldal

error: Content is protected !!