Elfelejtettünk jól lélegezni, és ez lassan megöl minket

Tanuljunk meg újra lélegezni

Tanuljunk meg újra lélegezni

90 százalékunk helytelenül lélegzik, és ez a gyengeségünk krónikus betegségek hosszú sorát okozza vagy súlyosbítja.

Ha csak a gyógyszergyártók reklámjaira gondolunk, már ezekből látszik, mennyire nagy a kereslet olyan problémák megoldására, mint az eldugult orr, a horkolás, az asztma, az allergiák vagy a zihálás. Nestor könyvének az erejét az adja, hogy meggyőzően érvel a mellett, hogy ezek a problémák NEM normális velejárói az emberi létnek, bármennyire is részei a mindennapjainknak. És izgalmasan levezeti azt is, hogy ezek a dolgok nem véletlenszerűen alakulnak ki.

És nemcsak a kutatókra hagyja a kísérletezést, saját magát is aláveti meglehetősen extrém teszteknek. Ezek közül is a legborzalmasabbnak dr. Jayakar Nayak orr- és arcsebész kísérlete tűnik, amelynek során tíz napra szilikondugókkal tömítették el a szerző orrnyílásait, vagyis csak a száján át tudott lélegezni. A kísérlet még annál is kegyetlenebb, mint amilyennek hangzik, és Nestor érzékletesen írja le a szenvedéseit.

Az orrunk többet tud, mint gondolnánk

A légzés presztízsét leginkább azért kell visszaadni, mert az elmúlt évszázadban a nyugati orvoslásban az a vélekedés uralkodott, hogy az orr többé-kevésbé kiszolgáló szerv, és a légzésnél mindig van B opciónk: a szánk. Csakhogy a szánk soha nem lesz képes arra, mint amire az orrunk. Nestor emlékeztet egyrészt a többé-kevésbé ismert tényre, hogy az orr megtisztítja, felmelegíti és megnedvesíti a levegőt belélegzésnél, aztán meglep azzal, hogy az orrnak a lehető legkülönbözőbb problémákkal összefüggésben is szerep jut a merevedési zavartól kezdve a szívritmus szabályozásán át az emlékek tárolásáig.

James Nestor lebilincselően képes beavatni az olvasót az alapokba, (amelyek közül kétségtelenül a legalapabb állítása, hogy szájlégzés = rossz, orrlégzés = jó), de közel hozza azokat a bonyolult folyamatokat is, amelyek szerepet játszanak a légzésben, miközben a legkülönbözőbb területekről hoz be információkat az evolúciókutatástól kezdve a pulmonológián és fogászaton át a biokémiáig és pszichológiáig.

Tanuljunk meg újra lélegezni

Ha van valami a mindennapos rohanásban, amire már végképp nincs időnk, energiánk és szándékunk figyelni, az a lélegzet.

Elvégre a tüdőnk és a légzőrendszerünk teszi a dolgát magától onnantól, hogy születésünk után felsírtunk. Ehhez képest vagy túl sok levegőt szívunk be, vagy túl gyorsan lélegzünk, vagy túl felületesen vesszük a levegőt, sőt néha el is felejtünk lélegezni – például, amikor belefeledkezünk az előttünk lévő monitorba. (Egy becslés szerint az irodai dolgozók akár 80 százaléka is szenved az úgynevezett „állandó részleges figyelem” állapotától. Ebben a légzés sekélyessé és szabálytalanná válik: olykor fél percig vagy akár hosszabb ideig nem lélegzünk. A jelenséget e-mail apnoéként emlegetik, és ugyanolyan problémákat okozhat, mint az alvási apnoé.

Szóval megvan az esélye annak, hogy miközben ezt a cikket olvasta, a légzése kihagyott, és észre sem vette.

Ugyanakkor, ha időről időre elveszítjük az egyensúlyt, épp a légzés az, amely gyakran helyreállíthatja – és végül is James Nestor ezért írta meg a könyvét. Egyúttal arra is biztat, hogy vállaljuk a felelősséget a saját egészségünkért, ehhez pedig Szent-Györgyi Albert gondolatait hívja segítségül:

Az élő szervezetek több mint hatvan évi vizsgálata meggyőzött arról, hogy a testünk sokkal közelebb áll a tökélyhez, mint a betegségek végte
len sora láttán gondolhatnánk. A fogyatékosságait nem annyira veleszületett tökéletlenségek okozzák, hanem inkább a mi visszaéléseink.

Például tanuljunk meg lélegezni. Néhány egyszerű légzőgyakorlat a könyvből, amelyet bárhol és bármikor végezhetünk:

Dobozlégzés

Ez az amerikai haderő különleges alakulatának, a Navy SEAL-nek az egyik bevett technikája arra, hogy feszült helyzetekben higgadtak maradjanak.

4 be-4viszatart-4ki-4viszatart

Négyig számolva lélegezzünk be,
négyig számolva tartsuk vissza a lélegzetünket,
négyig számolva lélegezzünk ki, majd ismét
négyig számolva tartsuk vissza a lélegzetünket.

4-7-8-as légzés
4 Be-7-visszatart-Kilégzés-8-2viszatart

Ez a technika a mély relaxáció állapotába ringatja a szervezetet.
Orron át lélegezzünk be négy számolásra,
tartsuk vissza a lélegzetünket hét számolásig,
majd fújjuk ki a levegőt nyolc számolásra.

Ez is érdekelhet

Mitől és miért félünk – Pánikbetegség kezelése itt>>

5 hatásos megoldás szorongás csökkentésére, amibe bárki érintett lehet itt>>>

error: Content is protected !!