Hivatalosan április 15-ig kell befizetni a gépjárműadó első részletét, a kézbesített határozat szerint. Viszont ha eddig az időpontig a határozat nem végleges, akkor az adó első részletének megfizetési határideje – fellebbezés nélkül – az átvételt követő 30. nap.

A NAV szerint több oka is lehet, ha valaki még nem kapott határozatot, de mégsem tolódik ki a határidő, amiről egy tájékoztatót is kiadtak honlapjukon.Ilyen eset lehet, ha a határozat kézbesítése szabályszerűen megtörtént, de nem az ügyfélnek, hanem a meghatalmazottjának kellett kézbesíteni a döntést. Ilyenkor érdemes meggyőződni arról, hogy van-e az ügyfélnek valamennyi adóügyben eljáró meghatalmazottja, mert ebben az esetben ő kapta meg a gépjárműadóról szóló határozatot. De az is előfordulhat, hogy céges cím helyett a határozatot a magánszemély bejelentett tartózkodási helyére vagy levelezési címére küldte a NAV. Aki az adóhatósághoz levelezési címet vagy a járási hivatalnál tartózkodási helyet jelentett be, és nincs meghatalmazottja, a bejelentett címre kapta a határozatot.

A leggyakoribb eset, hogy az irat átvettnek minősül, mert például a Magyar Posta azzal küldte vissza a NAV-hoz a küldeményt, hogy azt a címzett a kézbesítési értesítés után nem kereste. Ebben az esetben a jogszabályok szerint az irat átvettnek minősül, és a határozat a fellebbezési határidő leteltét követően véglegessé válik.

A felsorolt esetekben az első részlet esedékessége 2021. április 15-e.

Viszont módosulhat a határidó, ha a határozat kézbesítése még folyamatban van – erről tehet akár a posta, vagy más akadályoztatás -, ilyenkor a fizetési határidő a határozat átvételéhez igazodik majd, azaz az adó megfizetésének határideje – fellebbezés nélkül – az átvételt követő 30. nap.

Arról, hogy a kézbesítés megtörtént bárki érdeklődhet az adóügyeiben illetékes, vagyis jellemzően a lakcím, székhelycím szerinti adó- és vámigazgatóságon a határozat kézbesítéséről. Az adóhatóság kéri, hogy a járványhelyzet miatt lehetőleg mindenki használja az úgynevezett e-Papír szolgáltatást, vagy telefonon kérjen tájékoztatást a NAV Ügyfél-tájékoztató és Ügyintéző Rendszerén (ÜCC) keresztül belföldről a 80/20-21-22-es, külföldről a +36 (1) 441-9600-as telefonszámon. Az ÜCC hétfőtől csütörtökig 8 óra 30 perctől 16 óráig, péntekenként 8 óra 30 perctől 13 óra 30 percig hívható.

A rendszer használatához ügyfélazonosító számmal vagy Részleges Kódú

Telefonos Azonosítással (RKTA) kell rendelkeznie. Ha nincs ügyfélazonosító száma, akkor azt a TEL jelű nyomtatványon igényelhet, amit a NAV-hoz személyesen vagy a KÜNY-tárhelyen keresztül lehet benyújtani. Ha nem a saját ügyében használja az ÜCC-t, akkor adjon be EGYKE-adatlapot is az érvényes meghatalmazás miatt! Az ügyfélszolgálatokon személyes ügyintézéssel is el lehet járni, ehhez előzetes időpontfoglalás szükséges. Kivétel ez alól az egészségügyi szolgáltatási járulékkal kapcsolatos ügyintézés, a csekk-kiadás és a beadványátvétel, ezekhez továbbra sem kell időpontot foglalni. Időpont a NAV honlapján (https://www.nav.gov.hu/) foglalható a bal oldali menüsorból elérhető „Ügyfélszolgálati időpont foglalása” menüpontból – írja közleményében a NAV.