Kávé – jó vagy rossz?

Kávé jó vagy rossz. Egészséges, vagy káros. Kávéfogyasztás egészséges

 Kávé egészséges, vagy káros

A kávé egészségre gyakorolt hatásai finoman szólva is eléggé ellentmondásosak. Ezen kívül, ha azt vizsgálják, hogy vajon a cikória, vagy a jól kedvelt igazi

feketekávé a jobb, szintén más-más eredményeket mutatnak a vizsgálatok. Ezt még a kávé fogyasztók is megerősítik, hogy hallottak, rengeteg jó dolgot és ellene szóló érveket is. Most már csak az a kérdés, van egyáltalán egyértelmű tudományos állásfoglalás? Magas az antioxidánsokban, és számos betegség kockázatának csökkenéséhez kapcsolódik. Ugyanakkor koffeint is tartalmaz, serkentő anyag, amely néhány ember számára problémákat okozhat, pl. megzavarhatja a nyugalmunkat, sőt nyugtalanná tesz, vagy az alvás minőségünket ronthatja. A kávé tartalmaz néhány alapvető tápanyagot és rendkívül magas az antioxidánsokban.
A kávé gazdag számos, a kávébabban természetesen megtalálható tápanyagban.Egy tipikus csésze kávé tartalmaz, B2-vitamint (riboflavin), B5-vitamin (pantoténsav), B1-vitamin (tiamin), B3-vitamin (niacin), Mangánt, Káliumot, Magnéziumot, Foszfort
Ez nem tűnik soknak, de próbálja megszorozni a naponta fogyasztott csészék számával – a napi tápanyagbevitel jelentős részét hozzáadhatja. De a kávézás sok,   antioxidáns tartalmat is visz a szervezetbe.
Valójában a tipikus nyugati étrend több antioxidánst biztosít a kávéból, mint a gyümölcsök és zöldségek kombinációja. (Ez azért erősen kérdéses –mj)
A kávé kis mennyiségű vitamint és ásványi anyagot tartalmaz és antioxidánsok is magasak. Kávé tartalmaz koffeint, egy stimulálót, amely fokozza az agyfunkciót és növeli az anyagcserét.
A koffein a leggyakrabban fogyasztott pszichoaktív anyag a világon.
Egyetlen csésze üdítőital, a tea és a csokoládé tartalmaz koffeint, de a kávé a legnagyobb forrás.
A koffeintartalma terjedhet 30-300 mg, de az átlagos csészébe valahol 90-100 mg van.


A koffein ismert stimuláns.
Az agyban gátolja az adenozin nevű gátló neurotranszmitter (agyi hormon) működését. Az adenozin blokkolásával a koffein fokozza az agyi aktivitást, és felszabadít más neurotranszmittereket, mint a norepinefrin és a dopamin.

Ez csökkenti a fáradtságot és éberebbé válik.
Számos tanulmány bizonyítja, hogy a koffein rövid távú fellendüléshez vezethet az agy működésében, javítja a hangulatot, a reakcióidőt, az éberséget és az általános kognitív funkciót.
A koffein 3–11% -kal növelheti az anyagcserét, a testmozgás átlagosan 11–12% -kal. Néhány ilyen hatás azonban valószínűleg rövid távú.
Ha minden nap kávét iszik, akkor toleranciát hoz létre, így már a hatások kevésbé lesznek kimutathatóak.

A kávé fő hatóanyaga a stimuláló koffein.

Kávé jó vagy rossz. Egészséges, vagy káros. Kávéfogyasztás egészséges

Kávé jó vagy rossz.. Egészséges, vagy káros. Kávéfogyasztás egészséges lehet

Ez rövid távú fellendülést okozhat az energiaszintekben, az agyi működésben, az anyagcsere sebességében és a testmozgás teljesítményében.
A kávé megvédheti az agyadat az Alzheimer-kór és a Parkinson-kór ellen.
Az Alzheimer-kór a világ leggyakoribb neurodegeneratív betegsége és a demencia egyik fő oka. Tanulmányok kimutatták, hogy a kávéfogyasztók 65% -kal alacsonyabb az Alzheimer-kór kialakulásának kockázata.
A Parkinson-kór a második leggyakoribb neurodegeneratív betegség, és az agyban a dopamin-termelő neuronok halála miatt van. A kávéfogyasztók 32-60% -kal csökkentik a Parkinson-kór kockázatát. Minél több kávét fogyaszt, annál kisebb a kockázat.
Számos tanulmány kimutatta, hogy a kávéfogyasztók az öregkorban sokkal alacsonyabbak a demencia, az Alzheimer-kór és a Parkinson-kór kockázata.

Kávé fogyasztók cukorbetegség kockázata kisebb
A kávéfogyasztók sokkal kisebb kockázatot jelentenek a 2. típusú cukorbetegségben

A 2-es típusú cukorbetegséget az inzulin hatásával szembeni ellenállás miatt fokozott vércukorszint jellemzi. Ez a gyakori betegség tízszeresére nőtt néhány évtized alatt, és most több mint 300 millió embert érinti. Érdekes, hogy a tanulmányok azt mutatják, hogy a kávéfogyasztók 23-67% -kal csökkenthetik ezt a feltételt. Egy vizsgálat során úgy találták minden napi csésze kávéval 7% -kal csökkent a 2. típusú cukorbetegség kockázata.


A kávéfogyasztóknál szignifikánsan alacsonyabb a májrák kockázata.
Számos tanulmány kimutatta, hogy a kávéfogyasztók jelentősen alacsonyabb a 2. típusú cukorbetegség kockázata.

A kávéfogyasztók alacsonyabb kockázatot jelentenek a májbetegségekben.
A máj hihetetlenül fontos szerv, amely több száz különböző funkcióval rendelkezik a szervezetben. Ez érzékeny a túlzott alkoholfogyasztásra és a fruktóz bevitelre. A májkárosodás végső stádiuma a máj nagy részét hegszövetté alakítja.
A kávéfogyasztóknak 84% -kal alacsonyabb a máj betegség kockázata, akik 3-4 kávét fogyasztanak. A májrák is gyakori. Világszerte a rákos halálozás második fő oka. A kávéfogyasztóknak 40% -kal alacsonyabb a májrák kockázata.

Kávé jó vagy rossz. Egészséges, vagy káros. Kávéfogyasztás egészséges, kávé szorongást okoz

Kávéfogyasztás egészséges, vagy káros. kávé szorongást okoz

 

A koffein szorongást és depressziót okozhat
A kávéfogyasztóknak sokkal alacsonyabb a depresszió és az öngyilkosság kockázata.A depresszió a világ leggyakoribb mentális rendellenessége, és jelentősen csökkenti az életminőséget.  Egy 2011-es Harvard-tanulmányban a legtöbb kávét ivott emberek 20% -kal csökkentették a depresszió kockázatát. A három vizsgálat egy felülvizsgálatában az emberek, akik naponta négy, vagy több csésze kávét ittak, 53% -kal kevesebb esélyt tettek öngyilkosságra. A tanulmányok azt mutatják, hogy a kávéfogyasztóknak alacsonyabb a depressziós kockázata, és jelentősen kevésbé valószínű öngyilkosság.

Tanulmányok szerint, a kávéfogyasztók hosszabb életűek.
Néhány tanulmány azt mutatja, hogy – átlagosan – a kávéfogyasztók hosszabb ideig élnek, mint a nem kávéfogyasztók. A legerősebb hatás naponta 4-5 csésze.

/mj. Ettől azért van több más sokkal biztosabb, jobb lehetőség is, mellékhatás és koffeinfüggés  mentesen/

A koffein szorongást okozhat, és megzavarhatja az alvást

Kávé jó vagy rossz. Egészséges, vagy káros. Kávéfogyasztás egészséges, álmatlanságot okoz.

Kávé jó vagy rossz. Egészséges, vagy káros. Kávéfogyasztás egészséges, álmatlanságot okoz.

Nem lenne helyes, ha csak a jóról beszélnénk, anélkül, hogy a rosszat említenénk. Az igazság az, hogy a kávéval is vannak negatív szempontok, bár ez az egyéntől függ.
A túl sok koffeint fogyasztva idegesség, szorongás, szívdobogás és még a pánikrohamok súlyosbodása is lehet. Ha érzékeny a koffeinre, és túlzottan stimulálódik, esetleg el kell kerülnie a kávét.
Egy másik nemkívánatos mellékhatás az, hogy megzavarhatja az alvást.
Ha a kávé csökkenti az alvás minőségét, a kávé fogyasztást 14 óra után már ne tegyük. A koffeinnek diuretikus és vérnyomásnövelő hatásai is lehetnek.
A vérnyomást a kávéfogyasztás enyhe emelkedését okozhatja.
A koffein különböző negatív hatásokkal járhat, mint például a szorongás és alvási nehézségek, de ez nagyban függ az egyéntől, és mint írtuk az utolsó elfogyasztott kávé határozottan kedvezőtlen az alvásra.
A koffein addiktív és hiányzik néhány csésze, ami elvonáshoz vezethet.
A koffeinnel egy másik kérdés az, hogy függőséghez vezethet. Amikor az emberek rendszeresen fogyasztanak koffeint, akkor toleránsak lesznek.
Ez abbahagyja a munkáját, mint ahogyan, vagy nagyobb dózisra van szükség az azonos hatások eléréséhez. Amikor az emberek tartózkodnak a koffeintől, elvonási tüneteket kapnak, mint például fejfájás, kimerültség, ingerlékenység. Ez néhány napig tarthat. A tolerancia és a visszavonás a fizikai függőség jellemzői.


A koffein addiktív anyag. Ez toleranciához és jól dokumentált megvonási tünetekhez vezethet, mint például fejfájás, fáradtság és ingerlékenység.
A különbség a koffeinmentes és a koffeines kávé között.
Néhány ember a koffeinmentes kávét választja a koffeines helyett.
A koffeinmentes kávét általában a kávébab kémiai oldószerekkel való öblítésével állítják elő.
Minden alkalommal, amikor a babot öblítjük, a koffein néhány százaléka feloldódik az oldószerben. Ezt a folyamatot addig ismételik, amíg a koffein nagy részét eltávolítják. Ne feledje, hogy még a koffeinmentes kávé is tartalmaz koffeint, csak sokkal kevesebbet, mint a hagyományos kávé. A koffeinmentes kávét koffein kivonásával készítjük el kávébabból oldószerekkel.
A koffeinmentes kávé nem rendelkezik ugyanolyan egészségügyi előnyökkel, mint a hagyományos kávé.

Hogyan lehet maximalizálni az egészségügyi előnyöket?

Kávé jó vagy rossz. Egészséges, vagy káros. Kávéfogyasztás egészséges

Kávé jó vagy rossz. Egészséges, vagy káros. Kávéfogyasztás egészséges

Van néhány dolog, amit tehetünk a kávé jótékony hatásainak érdekében.
A legfontosabb, hogy ne adjunk hozzá sok cukrot. (legjobb lenne anélkül)
Egy másik lehetőség a kávé szűrése egy papírszűrővel.
A szűretlen kávé – például a török kávé növelheti a koleszterinszintet.
Ne feledje, hogy a kávézókban és a franchise-ban lévő néhány kávéital több száz kalóriát és sok cukrot tartalmaz.
Ezek az italok, ha rendszeresen fogyasztják biztosan egészségtelenek.
Végül ügyeljen arra, hogy ne igyon túlzott mennyiségű kávét 4-5 fölött.
Fontos, hogy ne tegyen sok cukrot a kávéjába, hiszen a cukrot bármibe alkalmazzuk, mindenképpen káros. /kivétel, ha a szénhidrát cukortartalma, indexe igen alacsony/
A papírszűrővel történő főzéssel megszabadulhat egy koleszterin-emelő vegyülettől, amit a cafestolnak neveznek.

 

 

 

Kávé fogyasztást különösen gondolja meg
A várandós nőknek határozottan kerülniük kell, vagy erősen korlátozniuk a kávéfogyasztást.

A kávé fogyasztás elvonás vonatkozhat a szorongásos problémákkal küzdő emberekre, a magas vérnyomásúakra, vagy
az álmatlanságban szenvedőkre, rossz alvókra egyaránt.
Emellett néhány ember aggódik, hogy a kávé fogyasztása idővel növelheti a rák kockázatát.
Bár igaz, hogy a pörkölt babkávé akrilamidokat, a rákkeltő vegyületek kategóriáját tartalmazza, nincs bizonyíték arra, hogy a kávéban található kis mennyiségű akrilamid kárt okozna. Valójában több tanulmány arra utal, hogy a kávéfogyasztásnak nincs lényegi hatása a rák kockázatára.
Ez azt jelenti, hogy a kávé fontos előnyökkel járhat az egészségre az átlagember számára.
Aki nem iszik kávét, a kávé okozta különféle hátrányokat elkerüli, ugyanakkor a kávé előnyeihez kávé nélkül is hozzájuthat.
A kávé okozta függőséget alaposan fontolja meg, biztosan érdemes e kialakítani!

Fontos szem előtt tartani, hogy a cikkben említett tanulmányok megfigyelő jellegűek. Megvizsgálták a kávéfogyasztás és a betegség kimenetelének összefüggését, de nem bizonyítottak okot és hatást. A tanulmányok arra utalnak, a kávé valóban pozitív szerepet játszhat az egészségében.

Bár a múltban démonizálták, a tudományos bizonyítékok szerint a kávé valószínűleg egészséges lehet az ember számára.
A kávé ugyanabba a kategóriába tartozik, mint az egészséges italok, pl. a zöld tea.
Aki eddig nem ívott kávét, ne fenti írás hatására kezdje el, (bár hivatkozásokkal bír) de az imént említett zöld tea is léptékekkel egészségesebb feltételek mellett többet biztosít.

Ha kávéfogyasztó, vagy lesz az a biztos, ha kikéri orvosa véleményét, egyéni mérlegelés döntésre!